kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Siła zmysłu powonienia
2009/10/21 15:10:00

Wykorzystywane w negocjacjach, stosowane przez przedsiębiorców, wreszcie obecne w naszych kuchniach, łazienkach, sypialniach... Jak istotną rolę w codziennym życiu odgrywają zapachy i dlaczego tak często wykorzystywane są w biznesie, psychologii czy medycynie?

Wszechobecność zapachów jest z pewnością jedną z przyczyn popularności i szerokiego wykorzystywania takich pojęć jak „aromaterapia" czy „marketing zapachowy". Wszystko za sprawą ich oddziaływania na podświadomość. Proces odbierania zapachów umożliwia nam narząd nosowy, który to kieruje sygnały bezpośrednio do mózgu, wpływając w ten sposób na emocje. Między innymi z tego powodu zmysł powonienia, przez wiele wieków ignorowany, staje się dziś inspiracją nie tylko dla producentów perfum czy degustatorów win, ale i poetów, reżyserów, czy ludzi biznesu.

Catherine Blackledge w swej książce "Wagina. Kobieca seksualność w historii kultury" podkreśla, że węch jest zmysłem pierwotnym. Dostarcza bodźców za sprawą substancji chemicznych i stanowi cechę wszystkich organizmów, od najmniejszych po największe. Nos z kolei jest głównym narządem chemosensorycznym ssaków, który otrzymuje informacje węchowe i przekazuje je dalej do mózgu. W efekcie, nie będąc tego świadomymi, nasze nozdrza są w stanie rozpoznać co najmniej sto tysięcy różnych zapachów. Czy rzeczywiście jednak ich odbiór wpływa na podejmowanie decyzji bądź uleganie takiemu, a nie innemu partnerowi?

Zmysł powonienia od zawsze uważano za zmysł seksualny. Jak opisuje Catherine Blackledge już w czasach rzymskich powszechnie uznawano nos za symbol narządów płciowych. Wreszcie pod koniec XIX wieku udowodniono istnienie fizjologicznego związku pomiędzy ludzkim nosem a narządami intymnymi.
Z tego też powodu utrata powonienia ma niekorzystny wpływ na życie płciowe, a ponad jedna czwarta osób cierpiących na brak węchu wykazuje także dysfunkcje seksualne. Mówiąc wprost zmysł powonienia stanowi integralną część zarówno rozwoju seksualnego, jak i dojrzałej seksualności.
Jak podkreśla Wiktor Koszycki, doradca klienta z serwisu Feromony.pl, zapach ciała kobiety jest potencjalnym wskaźnikiem owulacji. Mężczyzna jest więc w stanie wyczuć płodny okres kobiety oraz wybierać partnerki ze względu na zapachy z nią związane. U tych z kolei podczas owulacji wrażliwość na zapachy znacznie się zwiększa, co zawdzięczają wpływowi hormonów na śluzówkę nosa.

Różne reakcje seksualne na konkretne zapachy są wynikiem indywidualnych potrzeb każdego człowieka. Odbierane przez organ nosowy perfumy wpływają bezpośrednio na receptory mózgowe wywołując u różnych ludzi innego rodzaju emocje. Dlatego też bardzo często konkretny zapach kojarzy nam się z odpowiednią historią z przeszłości. Jeśli towarzysząca mu sytuacja była przyjemna, będzie on wywoływał pozytywne emocje. Przykładowo woń kawy czy cynamonu spowoduje zupełnie inne reakcje u dwóch różnych osób.

Ogromna różnorodność zapachów i, co się z tym wiąże, reakcji na nie, jest powodem dlaczego są tak popularnym narzędziem wykorzystywanym w licznych obszarach komunikacji między ludźmi. Warto jednak pamiętać, że, w porównaniu z niezwykłym węchem innych ssaków, nasz węch jest i wciąż jeszcze będzie mocno upośledzony.



()


 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: aromaterapia, feromony, marketing zapachowy, nos, reakcja na zapach, zapach, zapachy


 


 


 
Przepis dnia: Pavlova biała z kiwi

Uzależnia i powoduje, że ci którzy szukali dotąd zastosowania dla "nadmiarowych" białek, mają problem co zrobić z żółtkami.»